Besökare

tisdag 7 augusti 2012

ARG!

Om jag bodde i ett land där jag var tvungen att kämpa för att få mat för dagen. Ett land där jag inte hade tak över huvudet. Ett land där krig härjade.

Då skulle jag inte oroa mej så mycket för mina barns förskolegång. Jag skulle inte bli upprörd över att min 5-åring fått sluta sin trygga förskola utan att själv veta om det, utan att få säga hejdå till kompisar och förskollärare och utan att få inskolning på en ny förskola. Jag skulle heller inte få ont i magen av min 2-årings hjärtskärande gråt vid lämningen idag och heller inte nästan svimma av illamående över att bända loss min 5-årings händer från min hals när jag lämnade honom på en plats han aldrig förr varit på. Jag skulle inte bry mej om att förskolan min 5-åring ska gå på är en gammal villa med en hall, ett lekrum, ett litet kök och där övervåningen är stängd pga av för dålig luft. Och  jag skulle ge blanka fan i att det på gården endast fanns en liten sandlåda att leka i. Inget annat. För 12 stycken 5-åringar.

Om jag bodde i ett U-land skulle jag inte bry mej om något av ovanstående eftersom jag förmodligen inte skulle ha någon förskola att lämna mina barn till. Jag skulle behöva ha mina barn hos mej så att de kunde hjälpa mej att fixa mat för dagen. Om jag ens hade några barn. Kanske hade de dött av svält eller blivit skjutna i krig.

Jag försöker tänka så. Att allt är relativt. Att mina barn har det bra. De har tak över huvudet, mat för dagen, kärlek, föräldrar, far och morföräldrar, kompisar, kalas på sina födelsedagar, julfirande med paket etc etc etc.

Men det hjälper inte. Klumpen i magen försvinner inte för det. Inte ilskan heller.

Jag är så fruktansvärt arg på de personer som inte skött sina jobb. De personer som dagen innan midsommar skickade ut ett brev till oss föräldrar där det stod att oups, vi fick visst inget bygglov för utbyggnaden till vår förskola. Och det var ju synd för nu måste 5-åringarna flyttas eftersom andra barn måste få plats. Avslutning? Nämen, det behövs väl inte. Inskolning? Nääää... Vi ska ju gå på semester nu så bye bye och förbered era barn bäst ni vill. Vi kommer tillbaka i höst och funderar på vad som gick snett.

Det är inte krig. Vi svälter inte. Vi har åtminstone barnomsorg.

But still, jag är arg och ledsen.

Men vad har jag att vara arg för? Lennons nya förskola har ju en sådan stimulerande utemiljö.


Men igen, vi svälter inte!

Nä, det hjälper inte. Att allt är relativt hjälper inte. Jag vill ändå skrika opassande och osakliga saker till de som är ansvariga för detta.

Vilka fula kläder du har! Vilket stort huvud du har! Vad fult du har sminkat dej med din mascara!

Sådant vill jag skrika.

Jag sa ju det! Osakligt och opassande.

Men the ilska!

Jag verkar inte kunna hantera den. Och inte har jag någon cola hemma heller.

Men inga bomber faller och vi har tre sorters rostbröd i frysen.

Det är jag tacksam för.



8 kommentarer:

  1. Bra att du skriver ut din ilska! Du är bäst, ta å gå upp på kommunalkontoret imorrn och be dem läsa detta! Nej vi har inga bomber och krig här men den där "förskolan" såg då ut att vara skeppad hit från ett u-land...:(
    Kram på dig!

    SvaraRadera
  2. Bra skrivet! Förstår verkligen din ilska över detta... Sånt ska verkligen INTE få hända... Och nej detta är verkligen ingen bra miljö för 5 åringar.... Nu får du sätta näven i bordet ännu en gång!
    LYCKA TILLL!
    Kram K

    SvaraRadera
  3. Hej kära granne!

    Förstår din ilska så väl så som vi har kämpat med både politiker, tjänstemännen som är "ansvariga" på kommunen, rektorer som bara skyller ifrån sig och ett kommunalt fastighetsbolag som är som ett stort skämt hela bunten. Grymt jobbigt när ingen vill vara ansvarig och göra rätt utan istället bara skylla på att alla andra inte gjort/gör det de ska. Edvin och hans dagisgäng var 16 barn + 3 fröknar på ett rum och kök. Ena dagen hade de en temperatur inne på 16 grader för att nästa dag vara 30 grader, bra ventilation var bara att glömma.
    När vi bad om leksaker/gungor etc. för utomhuslek var svaret att de hade ju lastpallar, kabeltrumma samt lecablock vilket var superpedagogiska "leksaker" enligt rektorn för förskolan.
    Nej jag lider med er som måste lämna barnen där nu, i ett hus som skulle ha varit anpassat och klart för denna typen av verksamhet för mer än ett år sedan. Skäms Örebro kommun som sköter detta sämre än sämst, ansvariga personer på samtliga tjänster borde bytas å det snaraste till människor med sunt förnuft (brukar räcka långt). Lycka till ändå och hoppas att de snart löser alla återstående frågetecken och att de piffar till den ryssliknande utomhusmiljön. Håller också tummarna för att Edvin m kompisar får det bättre nu när de börjar "lekis".

    Kram Jenny

    SvaraRadera
  4. Du har all rätt att vara arg! En ledsen 5-åring som håller sig fast är ännu värre en ledsna 1-åringar. Klumpen i magen jag hade förra hösten när dom slet J från mig varje morgon i flera veckor kommer tillbaka när jag läser din text! Massa kramar och så fruktansvärt dåligt skött av kommunen!!!!

    SvaraRadera
  5. Nä vi bor inte i ett u-land och det är något att vara tacksam över men vi bor i SVERIGE och har under många årtionden byggt upp en verksamhet som inte bara är en avlämningsplats för barn när deras föräldrar arbetar utan utvecklat en pedagogisk verksamhet. En verksamhet som ska ta hänsyn till barnen och dess emotionella och fysiska utveckling. Vi har en läroplan för förskolan...detta går emot alla regler! OM det hade varit en tillfällig plats under ett halvår med god förberedelse but nooo. Vad jag förstår har alltså barn gått där förra året och kanske året innan. I ett hus där luften på övervåningen är för dålig att vistas i!! Som om mammahjärtat lugnar ner sig då för man tänker ju att hur bra är luften där nere då???? Knappast väldigt mkt bättre men tydigen tillräckligt bra för att bedriva verksamhet...Jag synar. Det enda är att fortsätta ligga på och leva rövare så det blir ändring. Syns mera i media, den brukar skrämma kommungubbar/gummor.Det är illa skött! ILLA. Ropen skalla-bättre förskola åt alla (läs Lennon och Vince:). Puss

    SvaraRadera
  6. Bedrövligt, bedrövligt, bedrövligt!
    Klaga klaga klaga!
    Plocka gärna ur Läroplanen mm då ni argumenterar
    och framförallt ta det i media!!!
    Styrkekramar

    SvaraRadera
  7. Ja alltså, inte tusan är man sugen på att lämna Linn där nästa vecka.... Du får gärna berätta hur de verkar ha det på dagarna, jag känner mig som du, jävligt förbannad på hur detta skötts och undrar hur man kan sätta barn på detta ställe! När man ser det på bild här så... Nä fy fan!!!!

    För övrigt så skriver du så j-bla bra, din blogg är numera med bland favvobloggarna! :-D

    //Theresa, med barn på samma dagis!

    SvaraRadera
  8. Kram - och all styrka till dig. / Katta

    SvaraRadera