Besökare

tisdag 9 juli 2013

Köpstopp

Jorå, här ser ni en som sköter sin blogg. Uppdaterar dagligen, minsann.

Typ.

Jo, jag tänkte på det här med vårt köpstopp. Vi har ju det nu. Det har vi haft sedan i mars. Men jag har märkt att det skapar förvirring runt omkring mej. Köpstopp verkar ha olika betydelse för alla.

För oss betyder det att det enda vi köper är sådant vi behöver. På riktigt behöver, alltså. Såsom mat och hygienartiklar.

Meaning;

- inga kläder
- inga leksaker
- inga saker
- ingenting till hemmet
- inget smink
- inga smycken

Ja, ni fattar. Inget vi inte behöver.

Sen kan det ju vara så att barnens skor går sönder och då låter vi dem inte springa omkring i trasiga sådana bara för att vi har köpstopp. Såklart. Så no need for calling the soc this time heller.

Många var förvånade över att jag inte ens shoppat när jag var i Paris. Men köpstopp är köpstopp är köpstopp. För oss.

A piece of cake, tänkte jag. Varken jag eller Johan handlar särskilt ofta eller mycket. Jag avskyr som bekant att shoppa.

Men så satt jag häromdagen och läste en tidning (sista på min prenumeration ifall någon trodde att jag fuskat och köpt den) och fick syn på supersnygga långa sommarklänningar på modesidorna (jorå, ibland kollar jag in modet). Jag såg att dessa fanns på Lindex för bara 199 kronor. Helt plötsligt kommer jag på mej själv. Jag märker plötsligt vad jag tänker.

Jag tänker; Åh, vad snygga! Dom ska jag gå in och prova imorrn!

What?!?!

Jag har aldrig trott att jag går på reklam. Jag har heller aldrig trott att jag velat handla bara för att jag sett något snyggt. Men tji fick jag.

Jag blev så fruktansvärt irriterad på mej själv. Varför ville jag helt plötsligt ha en lång sommarklänning? Det är ju inte så att jag gått omkring länge och känt att jag verkligen behöver en sådan. Nej, detta behov uppkom endast för att jag såg en snygg klänning på en bild för en billig penning.

Skrämmande!

Det är sååååå nyttigt detta! Att känna efter vad man verkligen behöver. Inte bara vill ha, utan behöver. Som i förra veckan. Jag gick förbi HM och tittade in i deras skyltfönster. Mina ögon föll genast på ett döskallelinne to die for. Mitt i vändningen för att gå in i butiken, hejdade jag mej. God, damn it! Vi har ju köpstopp. Och vi närmare eftertanke så behöver jag inte något linne. Jag har flera fullt godtagbara i garderoben.

Hade jag inte haft köpstopp, hade jag förmodligen inte tänkt mej för, utan bara gått in och köpt det. Det var inte alls dyrt, så jag hade absolut haft råd med det.

Men det är inte det som är grejen, pengarna. Eller jo, delvis eftersom vi måste spara inför resan, men det jag tänker mest på är mitt beteende. Att jag inte känt något behov av ett klädesplagg eller en sak förrän jag sett det. Det är ju inte okej, med tanke på hur överkonsumtionen förstör vår värld.

Och när jag var som mest irriterad på mej själv, öppnade jag en blogg som jag följer. Det första raderna jag läste löd typ så här någonting;

"Det är först när vi har skövlat alla skogar och använt upp naturens resurser som vi kommer att inse att pengar inte går att äta."

Raderna får mej att fundera och jag blir ännu mer övertygad om att vårt köpstopp inte bara är bra i pengasynpunkt.

Men nu börjar jag känna mej militant, så jag stannar där.

Intressant iallafall, vårt köpstopp.

Innan jag nu avslutar mitt präktiga inlägg, tänker jag fortsätta min lista på härliga sommarsaker.

Att packa kylväskan med baguetter och lite öl, för att sedan sätta sej på bryggan och njuta.
(och nä, öl kanske vi har köpt fast vi egentligen inte behöver det...hmmm...)


Att få en bild på sina barn på båttur med världens bästa farfar och farmor.


Att springa några kilometer, utan smärta i hälen och svettig slänga sej i sjön för att sedan ligga på bryggan och vara tacksam för att vi bor i paradiset.

(vilken ful bild, ser jag nu) (som om jag försöker se sexig ut) (fast jag inte gör det) (och hur har jag vinklat benen?)


Listan kommer säkerligen fyllas på i kommande inlägg.

Nu chokladpaj. Som jag heller inte behöver. Det verkar gå bra det här. Suck...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar